Regler for overvågning i butik
Videoovervågning kan være en effektiv måde at sikre din butik på, men der er en række regler, som du skal overholde. Fra skiltning til registrering af kameraer – hvad må du filme, og hvordan skal du håndtere dataene?
I dette blogindlæg gennemgår vi de vigtigste regler for videoovervågning i butikker, så du kan beskytte din virksomhed uden at komme på kant med lovgivningen.
Hvad må du overvåge?
Som virksomhed har du ret til at overvåge dine indgange, facader og områder, hvor offentligheden færdes. Du må f.eks. gerne filme foran din butik, selvom det er et område med offentlig færdsel. Det er også tilladt at overvåge op til 30 meter ud fra dine indgange, så længe du ikke filmer privat boligområde eller andre private områder.
Der findes dog undtagelser, f.eks. kan du også opsætte overvågning på parkeringsarealer, tankstationer og i overdækkede butikscentre, hvor offentligheden færdes. Men vær opmærksom på, at der er specielle regler for f.eks. hæveautomater og pengeinstitutter.
Skiltning og registrering af kameraer
Hvis du opsætter videoovervågning, er det vigtigt, at du informerer dine kunder om det. Ifølge loven skal du tydeligt oplyse, at området er overvåget, hvilket typisk sker ved et skilt ved indgangen eller et synligt kamera. Derudover skal du som virksomhed sikre, at du overholder GDPR, når du behandler personoplysninger fra videoovervågningen.
Det er ikke tilladt at offentliggøre billeder fra videoovervågningen. Hvis du har udendørskameraer, er det ydermere et krav, at du registrerer dem i Politiets kameraregister. Hvis du ikke gør det, kan du risikere at få en bøde.